marți, 10 mai 2022

Tort de ciocolata cu mascarpone

 

 


Alex este fan deserturi cu ciocolata. Asa ca in week-end i-am satisfacut pofta de ciocolata si i-am facut un tort delicios cu blat umed si crema de ciocolata cu mascarpone. El a vrut un blat "american style", adica acele blaturi negre si dense, umede . Drept sa spun, eu prefer un pandispan simplu si insiropat. Pentru ca la acest blat simt gustul de bicarbonat de sodiu si nu-mi place. Si oricum l-am insiropat si pe acesta, pentru ca mi se parea destul de sec. Dar tortul a iesit exact cum si-a dorit Alex si ma bucur ca a fost pe placul lui. 

Apropo, maine Alex al meu implineste 19 ani. Cand au trecut atatia ani? Habar nu am...Dar puiul meu mic a devenit barbat in toata regula si peste cateva zile incheie o etapa importanta din viata lui. Si il asteapta cele mai importante examene din viata. Bacalaureatul si admiterea la facultate. Speram sa treaca cu brio peste toate. 


Bun, e cazul sa trecem la reteta. O reteta simpla, dar atat de buna incat ar fi trebuit sa dublez cantitatile si sa fac un tort mai mare. 


Ingrediente blat: (tava 18 cm diametru)

-2 oua
-100 g zahar
-100 g unt topit
-140 g iaurt grecesc ( Pilos10% )
-1 lingurita rasa bicarbonat de sodiu
-150 g faina
-50 g cacao
-1 lingurita praf de copt
-1 plic zahar vanilat
 
Intr-un bol se pun untul topit, ouale, iaurtul, zaharul, zaharul vanilat, bicarbonatul de sodiu si se mixeaza. Se adauga apoi faina amestecata cu cacao si praful de copt  si se amesteca cu mixerul pana cand compozitia devine omogena si capata o consistenta destul de vartoasa.
Se toarna compozitia in tava tapetata cu hartie de copt si se coace blatul 35 minute in cuptorul preincalzit la 170C, caldura sus-jos. 
Dupa ce se raceste, se taie blatul in 3 foi. 
 
Sirop:
 
-150 ml apa
-3 linguri zahar
-1 fiola esenta de rom 

Nu e obligatoriu sa insiropati blatul, dar mie imi place sa fie mai umed, sa nu fie sec si inecacios. Asadar, se fierbe apa cu zaharul, pana se topeste zaharul si la final se adauga esenta de rom.
Cu acest sirop se insiropeaza fiecare blat.

Crema de ciocolata cu mascarpone:

-300 g ciocolata neagra (am folosit Schogetten)
-300 ml smantana pentru frisca (Pilos 30% grasime)
-250 g mascarpone (Lovilio Lidl)
-2 linguri zahar pudra
-1 lingurita extract de vanilie

Mai intai am pregatit ganasul de ciocolata, pentru ca acesta trebuie sa stea cateva ore in frigider. Asadar, l-am pregatit vineri seara iar tortul l-am asamblat sambata dimineata. Ciocolata si frisca se pun intr-un vas pe baie de aburi. Eu ma folosesc de doua cratite. Atentie, cratita in care se pune frisca si ciocolata nu trebuie sa ajunga in apa care fierbe. Se amesteca din cand in cand, pana se topeste ciocolata si rezulta o crema fina . Se ia cratita de pe baia de aburi si se lasa crema de ciocolata sa se  raceasca, apoi se pune in frigider. 
A doua zi, se bate crema mascarpone cu zaharul pudra si vanilia. Apoi cu mixerul se bate si ganasul care in frigider s-a intarit. Dupa care treptat, crema de ciocolata se adauga peste cea de mascarpone si se bate cu mixerul, la viteza medie. Atentie sa nu se taie.
 (Am inteles ca daca se taie acest tip de crema, se poate repara tot pe baie de aburi, apoi pusa in frigider si batuta din nou, cu grija. Mie nu mi s-a intamplat pana acum, asa ca nu pot confirma ca se repara sau nu.)

Asamblare:

Se pune primul blat pe un platou, se insiropeaza, apoi se pun trei linguri de crema. Peste crema al doilea blat, din nou se insiropeaza si se pun alte trei linguri de crema, apoi ultimul blat insiropat si se acopera cu crema. 
Eu am pus mai putina crema intre blaturi pentru ca am vrut sa-mi ramana si pentru avelinele de deasupra. Dar daca nu vreti sa decorati tortul astfel, atunci puneti mai multa crema intre blaturi. 

Glazura de ciocolata:
 
-100 g ciocolata cu lapte 
-50 g ciocolata neagra
-100 ml smantana pentru frisca

Am procedat la fel ca in cazul cremei ganache, adica am topit ciocolata pe baie de aburi, impreuna cu frisca. Dupa ce s-a racorit ciocolata, am turnat-o peste tort si am lasat sa curga si pe margini. 
La final am decorat cu aveline de ciocolata.
Se lasa tortul minim o ora in frigider, dupa care se poate taia. 
Delicios!











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru sfaturi, sugestii, comentarii decente. Mesajele anonime, indecente, injurioase nu vor fi publicate.