marți, 2 martie 2021

Makrout/makroud

 
Aceste prajturele traditionale tunisiene mi-au dat mari batai de cap. Cred ca puteam sa fac un tort sofisticat si nu aveam atatea batai de cap. 😀 Dar de mult imi doream sa le fac si cum am gasit pe blogul meu preferat cuisinezavecdjouza.fr Djouza mai multe retete de makrout, mi s-a parut usor sa le fac. De aceste prajiturele ma leaga niste amintiri dragi si frumoase.  Sigur ca prajiturile pe care le-am gustat in 2006, in tara lor de origine, Tunisia, erau incomparabil mai bune decat ce am reusit eu sa fac. Se spune ca in Kairouan se fac cele mai bune astfel de prajituri. Si eu am avut privilegiul de a gusta chiar de acolo. Imi amintesc ca era un magazin micut, se numea Makroud ben Sokrana si era renumit pentru cele mai bune prajiturele.
Djouza spune despre aceste prajiturele ca sunt "facile", adica o reteta simpla. Asa o fi, dar e m-am chinuit destul, nefiind obisnuita sa lucrez cu aluat cu gris. Nu reuseam nicicum sa obtin un aluat compact, pentru ca se sfarama, desi am respectat intocmai reteta. Poate ca "semoule" pe care il folosesc ei difera de grisul nostru, dar eu aici nu am de unde sa cumpar produse originale arabesti, pentru ca nu se gasesc. Singurele produse arabesti le gasesc in Auchan, de acolo am cumparat apa de flori de portocal, dar nu am gasit "semoule". 
De asemenea, nu am presa pentru Makrout, de aceea am lucrat doar cu mainile si cu cutitul. nu am reusit sa imprim modelul specific acestor prajituri. In mod traditional, Makrout se prajesc in baie de ulei, apoi se scufunda intr-un sirop de miere si apa de flori de portocal. Dar exista si varianta la cuptor, asa cum le-am facut eu. Desi initial voiam sa le prajesc, sa ma apropii cat mai mult de prajiturile pe care mi le aminteam, n-am avut curaj, mi se pareau prea fragile si ma gandeam ca se vor imprastia in ulei. 
Pentru ca le-am facut pentru prima data, am injumatatit cantitatile si am obtinut 26 de bucati de prajiturele. Daria a fost foarte incantata de ele si a spus sa-i mai fac. Alex a strambat din nas, pentru el o prajitura buna trebuie neaparat sa aiba ciocolata multa. 
Mie , nu mai e nevoie sa spun ca mi-au placut si ca am sa incerc si varianta prajita in ulei, fie si numai pentru a-mi aminti de cea mai frumoasa vacanta din viata mea. 
A, inca ceva. Cineva m-a intrebat ce e cu florile acelea uscate pe care le tot pozez langa diverse retete. 
Sunt flori de iasomie (Jasmin) si le-am adus in 2006 din Tunisia. De atunci le pastrez cu grija. 
 
Ingrediente:
-400 g gris mediu (Lidl)
-100 g gris fin  (Arpis)
-150 g amestec de unt topit si ulei (am pus 100 g unt si 50 g ulei)
-putina sare
-1 lingura apa de flori de portocal
-1/2 pahar apa (aproximativ 100 ml)

Ingrediente pasta de curmale
-200 g curmale
-1/2 lingurita scortisoara
-1/2 lingurita unt moale
-1 lingura migdale macinate
-1 lingurita susan
-1 lingura apa de flori de portocal

Mod de preparare:

Intr-un castron incapator, se pune grisul. Djouza spunea de "semoule" mediu si fin. Cel mediu, a fost cel de la Lidl, pentru ca mi s-a parut ca are o granulatie mai mare iar cel fin, a fost de la Arpis, pentru ca e mult mai fin decat cel de la Lidl.  Asadar, se pune grisul in castron, de adauga sarea si amestecul din unt topit si ulei. Se amesteca bine, pana se obtine acel aspect de firimituri, pe care il puteti vedea in poza. Se acopera castronul cu un prosop de bucatarie si se lasa minim 15 minute. Se poate lasa si peste noapte.

Apoi se adauga 1 lingura apa de flori de portocal si treptat aproximativ 100 ml apa. Se amesteca pana se leaga in forma de bila . Aici vedeti si in functie de grisul folosit, de cata apa aveti nevoie. Impartiti bina in doua bucati egale, pentru a putea lucra mai usor. 

Pentru pasta de curmale, se pun curmalele (fara samburi!) int-un chopper si se toaca pana se obtine o pasta. Se adauga 1/2 lingurita pudra de scortisoara, unt moale, apa de flori de portocale, migdalele maruntite si susanul si se amesteca. Si pasta de curmale se imparte in doua bucati egale. 

Se ia o parte din aluat (aluat impropriu spus, dar nu stiu cum sa-l numesc altfel) si se ruleaza sub forma unui sul mai gros. Cu ajutorul unui deget. se face un sant. (Eu zic sa urmariti filmuletele de pe youtub. O sa va ajute cu siguranta. Eu n-am cum sa filmez si uneori nici n-am timp sa pozez toate etapele.)

La fel, rulam un sul mai subtire si din pasta de curmale si se introduce in santul din aluat. Se inchide acest sul de aluat si se ruleaza astfel incat pasta de curmale sa fie cu totul acoperita. Ruloul obtinut se preseaza cu o presa specifica acestor prajituri. Eu nu am asa ceva, asa ca am lucrat doar cu mainile. Se taie prajiturelele in forma de romburi si se pun in tava pe hartie de copt. Se coc la 175 C aproximativ 30 minute. Trebuie sa aiba o culoare aurie, 

Dupa ce se racesc, se trec prin apa de flori de portocale si prin miere. Se pastreaza in frigider, in cutii inchise ermetic. Sunt foarte aromate iar apa de flori de portocal le da acea aroma unica, orientala.















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru sfaturi, sugestii, comentarii decente. Mesajele anonime, indecente, injurioase nu vor fi publicate.