duminică, 22 martie 2020

Galuste de aur (Arany galuska)



Mi s-a facut dor de bunica si de deserturile ei simple dar atat de rafinate. Azi, galuste de aur cu crema de vanilie. Ea  ne facea frecvent galuste de aur, ceva mai simple si pe atunci nici nu prea imi placeau. Galuste de aur sau Arany galuska este un desert traditional maghiar si se refera la bile din aluat dospit, rulate prin unt topit si apoi printr-un amestec de nuca macinata amestecata cu zahar. Eu am rumenit nucile in tigaie, le-am curatat de coaja si te-am tocat grosier, am adaugat un sos/crema de vanilie si a iesit ceva (aproape) demn de chefi la cutite. :)

Ingrediente aluat:
-450 g faina
-20 g drojdie proaspata
-120 g zahar
-2 galbenusuri
-50 ml ulei
-250 ml lapte caldut
-2 plicuri zahar vanilat
-coaja rasa de la o lamaie
-un praf de sare

Topping:
-130 g nuca prajita si tocata grosier
-100 g zahar
-100 g unt topit

Crema de vanilie 
-2 galbenusuri
-2 linguri zahar
-1 plic zahar vanilat
-1 lingurita esenta de vanilie
-1 lingura cu varf faina
-600 ml lapte

Eu din nou am facut aluatul la masina de paine. Dar daca nu aveti masina de paine, framantati cu robotul sau cu mana, exact ca si un aluat pentru cozonac/gogosi/placinte. Pana acum cu criza aceasta de drojdie, am folosit doar drojdie uscata la pliculete pentru toate aluaturile facute la masina de paine, dar acum am doar drojdie proaspata. E la fel de buna si aceea si aluatul iese perfect .
Mai intai, in laptele caldut adaugam o lingurita de zahar si cele 20 grame de drojdie, amestecam si acoperim colul cu un prosop. Lasam 10 minute, pana cand drojdia incepe sa se umfle si la suprafata se formeaza o multime de bule. 
Asadar, se introduc in cuva masinii de paine ingredientele in aceasta ordine: zaharul, uleiul, galbenusurile de ou, zaharul vanilat, coaja de lamaie, faina si in final laptele cu drojdia. Se seteaza masina de paine pe programul dough (framantare si dospire) si o lasam sa-si faca treaba. Dupa o ora si jumatate, aluatul e gata.
Intre timp pregatim ingredientele pentru topping.
Nucile le-am pus intr-o tigaie antiaderenta si le-am prajit putin, apoi le-am curatat de pielita. Le-am tocat grosier si le-am amestecat cu zaharul. Separat, am topit untul.
Aluatul se imparte in doua bucati, pentru a putea lucra mai usor cu el. Din fiecare bucata vom face cate un sul, pe care il taiem in bucati cam de doua degete grosime. Din fiecare sul vom obtine 12 bucati, in total 24 bucati cat de cat egale. Luam fiecare bucatica de aluat, o dam prin unt topit, apoi prin amestecul de nuci cu zahar si o asezam intr-o tava (20/30) tapetata cu hartie de copt. Acoperim tava cu un prosop si lasam galustele sa mai dospeasca 20 minute. Apoi introducem tava in cuptorul preincalzit, pe treapta a doua si coacem galustele 40 minute, pana devin aurii.
Intre timp preparam crema de vanilie. Crema nu trebuie sa fie groasa, mai degraba trebuie sa fie ca un sos, ca o smantana mai groasa.
Amestecam galbenusurile cu zaharul, faina, zaharul vanilat si esenta de vanilie si adaugam treptat laptele cald. Amestecam, avand grija sa nu se formeze cocoloase si fierbem crema la foc mic, amestecand in continuu. Cand e gata, luam vasul de pe foc si acoperim crema cu folie alimentara. Lasam crema sa se raceasca, apoi servim galustele aurii cu crema de vanilie. Un adevarat rasfat.















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Multumesc pentru sfaturi, sugestii, comentarii decente. Mesajele anonime, indecente, injurioase nu vor fi publicate.